onsdag den 7. november 2012

Obama! Yes man, eller noget i den stil..

http://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos-ash4/c101.0.403.403/p403x403/409202_10151255420886749_2117448131_n.jpgValget 

Nå, her skriver jeg så post-valgdag. Nej, jeg sad ikke hele natten igennem og så amerikansk valgtv det kan jeg lige så godt indrømme. Jeg vågende halv 8 i morges og fandt ud af at Obama var blevet genvalgt fra folks posts på facebook. Great jeg ved det! Men ikke desto mindre var det jo rigtig nok, noget jeg fik bekræftet fra samtlige tv kanaler jeg efterfølgende tændte for. Billedet her til højre blev postet fra Obamas twitter profil efter han  vandt valget. 4 år mere hvad betyder det så? Tjo største delen af Europa er glade og ånder lettet op: endnu engang er de farlige, mærkelige og gammeldags republikanere holdt væk fra magten!
En af de vigtigste ting jeg har lært om amerikansk politik i løbet af de 5 måneder jeg nu har været her er, at de fleste republikanere ikke har helt så roterende fis i kasket, som jeg ellers har lært fra diverse mennesker og medier i DK. Jeg er ikke enig med største delen af deres politik, men på samme tid føler jeg også at jeg ikke har en ret til at dømme mennesker der stemmer republikansk. Jeg kender ikke nok til den amerikanske kultur og politiske historie til at kunne dømme de 48 % som faktisk stemte på Romney.
Mit værstfar beskrev problemet i med den amerikanske 2 partis politik rigtig godt med: "I'm just going to vote for the one who sucks less". I Danmark, føler jeg, at når vi stemmer så stemmer vi kun på dem vi er min. 90 % enige med, og vi har muligheden for at finde et parti der kan komme meget nært vores personlige holdninger. Det har de ikke her i USA. Er der andre partier her henne? Jo da, men får de nogensinde særlig indflydelse? Nej. Der var under valgkampen en Rob Shiobani der stilte op som præsident, hans valgreklamer kørte skam i tv'et herhenne,men var han nogensinde inviteret med til diskussionerne? Nej! Nå man kun har to partier at vælge imellem kommer det altså til at påvirker hvor meget enig man er. Går alle dem der stemmer  republikansk ind for nul abort? Nej! Går alle republikanere ind for ingen vielse af homoseksuelle? Nej! Osv. det samme gælder når det kommer til folk der stemmer demokratisk. Men findes der skøre hardcore republikanere? Ja! Der er skøre ekstreme mennesker alle vegne -men det betyder ikke at alle er det. Vi må prøve  at blive bedre til at lade være med at dømme så hurtigt om ting vi måske ikke kender helt til bunds. Det er hvad jeg har lært ved at være tæt på valget -And I Approve This Message! ;) 

Efter mit forsøg på at poste noget bare lidt mere seriøst på min blog vil jeg nu skifte til det lidt mere afslappede :)

Hvad jeg lavede i dag

Jeg mødtes med Elín her til aftes. Efter langtids overvejelser og problemer tager hun nu hjem til Island i morgen. Jeg kommer til at savne hende rigtig meget. Hun var, og er, nok den bedste veninde jeg havde her henne, men heldigvis også en jeg kommer til at se til i fremtiden -så langt væk er Island jo heller ikke! Hun gav mig forresten et link til en islandsk komiker (nu borgmester i Reykjavik) som taler om en oplevelse i DK. Se det! Det er virkelig sjovt, og pinligt rigtigt! http://www.youtube.com/watch?v=FEzIu6Cv_Ek&feature=related


Ingen kommentarer:

Send en kommentar